Ιστορικές Αναδρομές

Δεν μπορείς να ισχυριστείς ότι γνωρίζεις έναν τόπο αν πρώτα δεν έχεις γνωρίσει την ιστορία του

Αθήνα... το διαμάντι του αρχαίου κόσμου!

Νίκου Δαδούση
του δημοσιογράφουΝίκου Δαδούση

Η πόλη που γεννήθηκαν και άνθισαν οι σημαντικότερες αξίες και αρχές του κόσμου... η Δημοκρατία, η Ελευθερία, η Επιστήμη, η Φιλοσοφία, το Θέατρο.

Αρχαία Αθήνα

Αθήνα, η πόλη της θετικής σκέψης , των τεχνών , της φιλοσοφίας , το λίκνο του Δυτικού Κόσμου,  μα πάνω από όλα η γενέτειρα της  δημοκρατίας. Η ιστορία της ξεκινάει από τα βάθη της Νεολιθικής περιόδου. Εκεί υπάρχουν τα πρώτα καταγεγραμμένα αρχαιολογικά ευρήματα. Από τους Πελασγούς γίνεται η πρώτη προσπάθεια  οχύρωσης γύρω από τον βράχο της Ακροπόλεως, των διαφόρων διάσπαρτων οικισμών που υπήρχαν μέχρι τότε.

Πρώτος της βασιλιάς, βάση της μυθολογίας είναι ο Κέκροπας. Εκείνη την περίοδο παίρνει το όνομα της «Αθηνα», μετά από την νίκη της θεάς Αθηνάς στην διαμάχη που είχε με τον Θεό της θάλασσάς Ποσειδώνα. Μέσα από τον Μύθο του Θησέα βλέπουμε ότι η Αθήνα κάθε χρόνο πληρώνει υποτέλεια στην Μινωική Κρήτη. Στον τρωικό πόλεμο παίρνει ενεργά μέρος με τους δύο γιους του Θησέα, Ακάμαντα και Αθάμαντα υπό την ηγεσία του Μενεσθέα.

Τελευταίος βασιλιάς της ήταν ο Κόδρος. Πρώτος νομοθέτης ο οποίος και προσπάθησε να αλλάξει τα πεπραγμένα της πόλης ήταν ο Δράκων. Οι νόμοι του όμως ήταν πάρα πολύ σκληροί,  με τους Αθηναίους να μην μπορούν να αντέξουν  και να γίνεται η αντικατάσταση τους από την νομοθεσία του Σόλωνα με βασικότερο όλων την σεισάχθεια (αναδασμός γης και κατάργηση της υποδούλωσης των ελεύθερων πολιτών μετά από χρέη).

Τον 6ο αιώνα έχουμε την τυραννία του Πεισίστρατου και τον θάνατο του γιου του Ιππάρχου από τους Αρμόδιο και Αριστογείτονα και την εκθρύδριση της δημοκρατίας ως πολίτευμα.

Οι Περσικοί Πόλεμοι
Κατά την Ιωνική επανάσταση εναντίον του βασιλιά των Περσών Δαρείου , η Αθήνα λαμβάνει μέρος στέλνοντας βοήθεια  στις καταπιεσμένες Ιωνικές πόλεις της Μικράς Ασίας . Η βοήθεια αποτελείτο από 20  πλοία και 4 000 άντρες. Η επανάσταση αποτυγχάνει και η Αθήνα βρίσκεται εκτεθειμένη στην μήνη του Δαρείου. Ο οποίος κάθε πρωί έχει προστάξει έναν υπηρέτη του να του θυμίζει να μην ξεχνάει τους Αθηναίους.

Έτσι στέλνει σε πρώτη φάση τους Δάτη και Αρταφέρνη. Σε αυτή τη μάχη, η οποία θα αλλάξει την ροή της ιστορίας οι Αθηναίοι παρατήσουν 10 000 οπλίτες, 300 τριήρεις  δίνουν στην Ναυμαχία της Σαλαμίνας και 8 000 στην μάχη των Πλαταιών που αποκρούουν οριστικά τον περσικό κίνδυνο από την Ελλάδα.

Ο Χρυσός Αιώνας
Μετά και την τελευταία μάχη και νίκη που γίνεται στον Ευρυδάμαντα ποταμό,  η περσική κυριαρχία στο Αιγαίο πέλαγος διαλύεται. Η Αθήνα αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην απελευθέρωση όλων ελληνικών κτήσεων όχι μόνο στον ελλαδικό χώρο αλλά και στα παράλια της Μικράς Ασίας. Ο αιώνας αυτός ονομάζεται και «Χρυσός Αιώνας». Ξεκινάει από την στιγμή που ο αρχηγός των δημοκρατικών Περικλής αναλαμβάνει την εξουσία.

Την περίοδο εκείνη η Αθηνα μεγαλουργεί. Η Ακρόπολη, ο Παρθενώνας και αλλά μεγάλα μνημεία δημιουργούνται εκείνη την περίοδο. Αλλά και εάν περπατούσες στην αρχαία Αγορά  δεν θα ήταν πολύ δύσκολο να συναντήσεις τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τους Σοφιστές, του Τρείς μεγάλους Τραγικούς, τον Αριστοφάνη και άλλους πολλούς.

Η πτώση
Μετά από την μεγάλη άνοδο έρχεται και η πτώση όμως και αυτή ξεκινάει από την ταπεινωτική και απρόσμενη ήττα των Αθηναίων στην Σικελία αλλά και τον μεγάλο λοιμό που καταστρέφει τα 2/3  του πληθυσμού της . Η Σπάρτη εκμεταλλεύεται την κατάσταση και  τελειώνει τον Πελοποννησιακό  Πόλεμο με νίκη. Η Αθήνα από εδώ και πέρα δεν θα έχει ξανά την μεγάλη της αίγλη παρόλα αυτά  πάντα θα υπάρχει μέσα στα γεγονότα που λαμβάνουν μέρος στον ελλαδικό χώρο.

Γεγονότα όπως ακμή της Μακεδονικής κυριαρχίας , την εκστρατεία στην Περσία με τον Μέγα Αλέξανδρο κτλ. Το τελειωτικό όμως κτύπημα έρχεται το 86 π.Χ., όταν μετά από πολιορκία, καταλήφθηκε και λεηλατήθηκε άγρια από τον στρατό του Ρωμαίου στρατηγού Λεύκιου Κορνήλιου Σύλλα . Παρόλα αυτά την Ρωμαϊκή περίοδο έχουμε την αποπεράτωση του Ναού του Ολυμπίου Διός και την κατασκευή του μέχρι σήμερα υδραγωγείου και το κτίσιμο της Βιβλιοθήκης.

Χριστιανισμός και Ελληνική Επανάσταση
Το 53 μ.χ. ο Απόστολος Παύλος διδάσκει τον Χριστιανισμό στον Άρειο Πάγο μπροστά σε φιλοσόφους (Στωικούς και Επικούρειους), λέγοντας τους ότι είχε έρθει να μιλήσει για τον Άγνωστο θεό. Το 369 μ.χ. πέφτει στα χέρια Γότθων κατακτητών. Ενώ και τα χρόνια που ακολουθούν της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας δεν είναι καλυτέρα. Ενώ το 1204 οι Σταυροφόροι καταλαμβάνουν και αυτοί με την σειρά τους την πολύπαθη πόλη.

Ενώ με την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης  το 1456 από τους Τούρκους, σειρά όπως ήταν φυσικό είχε και η Αθήνα. Σκεφτείτε την περίοδο αυτή καταγράφονται τουλάχιστον 14 επιδρομές. Το χειρότερο όλων όμως είναι η βίαιη αφαίρεση  των μνημείων της Αθήνας αλλά και των γλυπτών του Παρθενώνα από τον πρέσβη της Αγγλίας  Έλγιν. Το 1834 μ.χ ανακηρύσσεται πρωτεύουσα της Ελλάδος.

Νεοτέρα Χρόνια
Το 1896 μ.χ. έχουμε την αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων από τον  βαρόνο Πιερ ντε Κουμπερτέν. Στην περίοδο του μεσοπολέμου έχουμε και την πρώτη παραγωγής ενέργειας για την πόλη όπως επίσης και την δημιουργία του πρώτου πολιτικού αεροδρομίου στο Δέλτα Φαλήρου. Στην περίοδο της Κατοχής η πόλη όπως και όλη η Ελλάδα άλλωστε περνάει στην κατοχή των κατακτητών Γερμανών.

Τα Δεκεμβριανά, η Συμφωνία της Βάρκιζας, η δικτατορία της 21ης Απριλίου, την φοιτητική  επανάσταση στην αρχή και την λαϊκή στην συνέχεια το 1973. Αλλά και την Ολυμπιάδα του 2004 μετά από την ανάθεση από την διεθνή Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων.

Νίκος Δαδούσης
Δημοσιογράφος

Ετικέτες:

Επιλογή Περιοχής

Βρείτε Ξενοδοχείο

Ενημερωτικά Δελτία

Εγγραφείτε στα ενημερωτικά μας δελτία και μείνετε ενημερωμένοι

Αναζήτηση